ELEKTRİK- ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ ALANI
Elektrik Elektronik Teknolojisinde; elektriği üretme, işletme, dağıtma ve onu en iyi şekilde emniyetle kullanmak için gerekli olan bilgi ve beceriler kazandırılır. Bu bölümü seçecek öğrencilerin iyi derecede matematik, fizik ve kimya bilmesi gerekir.
Kültür derslerinin yanında elektrik tesisatçılığı, pano monitörlüğü, elektrik ve elektronik kumanda devreleri ve dijital elektronik ile ilgili uygulamalar yaptırılır. Bölümümüzün 3 tane atölyesi bulunmaktadır. Bunlar her türlü haberleşme, bildirim, aydınlatma ve priz tesisatlarının uygulamalarını yaptırdığımız tesisat atölyesi, otomatik kumanda ve motor kontrol devrelerini öğrettiğimiz otomatik kumanda atölyesi ve elektronik devre uygulamaları yaptırdığımız, teorik konuları anlattığımız elektronik atölyesidir.
Okulumuzun birinci sınıfında başarılı olan öğrenciler, ikinci yıl elektrik elektronik teknolojisi alanını seçebilirler. Okulumuzun en tercih edilen bölümü olduğumuz için en iyi öğrenciler genelde bölümümüzü seçmektedir. Öğrencilerimiz tek dalımız olan pano monitörlüğü dalında eğitim görmektedirler. Dal mezunlarının gördükleri meslek derslerinde öğrendikleri bilgiler Türkiye'nin her yerinde iş bulmaları ve çalışmalarını sağlayabilecek konulardır.
Alanımızda pano monitörlüğü dalının yanında ev aletleri teknik servis dalı da bulunmaktadır. Endüstri meslek lisesi Elektrik bölümünden mezun olanlara Endüstri Meslek Lisesi diplomasından başka, üçüncü sınıf yetkili elektrik teknisyeni belgesi de verilmektedir.
ELEKTRİK-ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ ALANI DALLARI |
|
Bobinaj |
|
2 |
Büro Makineleri Teknik Servisi |
3 |
Elektrik Tesisatları ve Pano Montörlüğü |
4 |
Elektrikli Ev Aletleri Teknik Servisi |
5 |
Elektromekanik Taşıyıcılar Bakım Onarım |
6 |
Endüstriyel Bakım Onarım |
7 |
Görüntü ve Ses Sistemleri |
8 |
Güvenlik Sistemleri |
9 |
Haberleşme Sistemleri |
10 |
Otomasyon Sistemleri |
11 |
Yüksek Gerilim Sistemleri |
dalları yer almaktadır.
ÖĞRETİM PROGRAMI İLE İLGİLİ GENEL AÇIKLAMALAR
SEKTÖR : ELEKTRİK VE ENERJİ, ELEKTRONİK VE OTOMASYON
ALAN : ELEKTRİK-ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ
ALANIN TANIMI : Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
ALANIN AMACI : Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
YUSUF ÖNERTOY TEKNİK LİSE VE ÇOK PROGRAMLI LİSESİ ELEKTRİK ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ ALAN ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ:
Elektrik Elektronik Alan şefi Mehmet ÇAKMAKCI: Alan içinde açılabilecek dallardan Yüksek gerilim sistemleri dalı açılması çalışmalarımız bakanlık tarafından kabul edilmedi. Ancak önümüzdeki öğretim yıllına Endüstriyel bakım onarım dalı ve Güvenlik sistemleri dalı açılması için hazırlıklarımız sürmektedir. Bu dalların program ve amaçları kısaca şu şekilde ifade edilebilir.
1. ELEKTRİK TESİSATLARI VE PANO MONİTÖRLÜĞÜ
Tanımı : Elektrik tesisatları ve pano monitörlüğü meslek elemanının sahip olması gereken, bina içi ve dışı elektrik tesisatının ve tüm elektrik panolarının kurulumunu ve bakım onarımını yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı : Elektrik-elektronik sektöründe; bina içi ve dışı elektrik tesisatının ve tüm elektrik panolarının kurulumunu ve bakım onarımını yapabilecek yeterliklere sahip meslek elemanları yetiştirmek.
2. ELEKTRİKLİ EV ALETLERİ TEKNİK SERVİSİ
Tanımı : Elektrikli ev aletleri teknik servis elemanının sahip olması gereken, ev ve iş yerlerinde; soğutma, ısıtma, pişirme, temizlik ve kişisel bakım cihazlarının bakım, onarım ve montajını yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı : Soğutma, ısıtma, pişirme, temizlik ve kişisel bakım cihazlarının bakım, onarım ve montajına yapma yeterliklerine sahip teknik elemanlar yetiştirmek.
3. ENDÜSTRİYEL BAKIM ONARIM
Tanımı : Endüstriyel bakım ve onarım elemanının sahip olması gereken, fabrika, atölye vb. işletmelerdeki elektrik elektronik sistemlerin bakım ve onarımını yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı : Fabrika, atölye vb. işletmelerdeki elektrik elektronik sistemlerin bakım ve onarımına ilişkin işlemleri, yapma yeterliklerine sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek.
4. GÜVENLİK SİSTEMLERİ
Tanımı : Güvenlik sistemleri servis elemanının sahip olması gereken, yangın algılama, CCTV (kapalı devre güvenlik sistemleri), soygun alarm, geçiş kontrol sistemleri ile ilgili tüm işlemleri yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı : Binalara ait yangın algılama, CCTV (kapalı devre güvenlik sistemleri), soygun ihbar, geçiş kontrol sistemleri tesisi, kurulum, bakım ve onarımına ilişkin işlemleri yapma yeterliklerine sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek.
5. YÜKSEK GERİLİM SİSTEMLERİ
Tanımı : Yüksek gerilim sistemleri servis elemanının sahip olması gereken, yüksek gerilim tesislerinin, iletim, dağıtım ve koruma sistemlerinin kurulumu ve bakım onarımını yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı : Elektrik-elektronik sektöründe yüksek gerilim sistemlerinin güvenli ve emniyetli bir biçimde kurulum, bakım ve onarımını yapabilecek yeterliklere sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek.
İSTİHDAM ALANLARI
Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
3. Elektrik tesisatçılarında,
4. Elektrik pano kurulum atölyelerinde.
6. Elektrikli ev aletleri teknik servislerinde,
7. Güvenlik sistemleri teknik servislerinde,
11. Endüstriyel fabrika ve atölyelerde,
12. Yüksek gerilim proje taahhüt firmalarında,
13. Elektrik tesisatı proje taahhüt firmalarında vb. yerlerde çalışabilirler.
MESLEKİ EĞİTİM İLE İLGİLİ AKLA GELEN SORU VE CEVAPLAR:
SINAVSIZ GEÇİŞ NEDİR?
Mesleki ve teknik ortaöğretim liselerinden mezun olan öğrencilerin istedikleri takdirde, bitirdiği programın devamı niteliğinde ya da bitirdiği programın benzeri olan iki yıllık meslek yüksekokulu ve açık öğretim bölümlerine her hangi bir sınava girmeden yerleştirilmesidir.
Örneğin: 4238-Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alanından mezun bir öğrenci;
Alternatif Enerji Kaynakları Teknolojisi 2
Biyomedikal Cihaz Teknolojisi 2
Elektrik 2
Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı 2
Elektrikli Cihaz Teknolojisi 2
Elektromekanik Taşıyıcılar 2
Elektronik Haberleşme Teknolojisi 2
Elektronik Teknolojisi 2
Enerji Tesisleri İşletmeciliği 2
Grafik Tasarımı 2
Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi 2
Mekatronik 2
Mobil Teknolojileri 2
Otomotiv Teknolojisi 2
Radyo ve Televizyon Teknolojisi 2
Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknolojisi 2
Sahne ve Gösteri Sanatları Teknolojisi 2
Uçak Teknolojisi 2
Alternatif Enerji Kaynakları Teknolojisi 2
Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı 2
Mekatronik 2
Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknolojisi 2
İş Sağlığı ve Güvenliği 2
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği 2 bölümlerine gidebilir.
Bu örnekte de görüldüğü gibi aday elektrikle ilgili 2 yıllık bölümlerin yanında benzer bölümleri de seçebilmektedir. Tüm meslek lisesi alanlarının sınavsız geçişte seçebilecekleri 2 yıllık bölümleri ´´ sınavsız geçiş arama motoru´´ ile görebilirsiniz.
METEB NEDİR?
Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesinin kısaltmasıdır. Bu uygulamada her il bir METEB kabul edilir. Son yıllarda ülkemizde her ile üniversite açıldığı için METEB uygulaması bu noktada devreye girer. Bu uygulamada her ilin meslek lisesi öğrencilerinin sınavsız geçişte kendi illeri için öncelik hakları vardır. Örnek vermek gerekirse Antalya´daki meslek yüksekokullarına giriş önceliği yine bu ildeki meslek liselerinden mezun olmuş adaylarındır.
SINAVSIZ GEÇİŞTE ÖNCELİK NEDİR?
ÖSYM 2013 yılında da sınavsız geçişte aşağıdaki öncelik sıralamasına uyacaktır. Bu sıralar 2 yıllık sınavsız geçişle öğrenci alan bölümlerin yerleştirme öncelikleri sırası ile aynıdır. Aşağıda bununla ilgili örnek 2 yıllık bölümlerin 2012 yerleştirme öncelikleri verilmiştir.
1. İlk öncelik, yeni mezunlarındır .(mezuniyet yılı büyük olanlar)
2. Mezuniyet yılı aynı olan adaylar arasında aşağıdaki okul türü öncelik sırası uygulanır
o Okul kodu 4 olanlar: Anadolu Teknik lisesi mezunu olanlar.
o Okul kodu 3 olanlar. Teknik ya da Anadolu meslek lisesi mezunu olanlar.
o Okul kodu 2 olanlar: Meslek lisesi mezunu olanlar (yani sınavsız girilen meslek liseleri)
o Okul kodu 1 olanlar: Çok eski yıllardaki enstitü adı altında mezun olunan meslek liseleri.
3. Mezuniyet yılı ve okul türü aynı olan adaylar arasında öncelik METEB içidir.
SINAVSIZ GEÇİŞE KİMLER BAŞVURABİLİR?
1. Türkiye ve KKTC´deki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarını bitirmiş olanlar.
2. Yurt dışında mesleki eğitim almış olan kişilerden MEB´den denklik belgesi almış olanlar.
SINAVSIZ GEÇİŞLE MESLEK YÜKSEKOKULU BİTİRMENİN FAYDALARI NELERDİR?
Meslek lisesi bitiren kişiler Teknisyen ünvanı alır, Meslek yüksekokulu bitiren kişiler Tekniker. Teknisyenler genellikle Teknikerlere bağlı olarak çalışırlar, Teknikerler ise genellikle mühendislere bağlı. Teknikerler, teknisyenlerden özel sektörde ve devlette daha fazla ücret alırlar. Meslek lisesini bitiren aday bitirdiği bölüme yakın başka bir alanda sınavsız geçiş hakkını kullanıp daha donanımlı hale gelebilir.
MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİSİNİN SINAVSIZ GEÇİŞTEN BAŞKA NE GİBİ HAKLARI VARDIR?
- Meslek Lisesi Öğrencisi MTOK uygulaması ile mühendislikleri kazanabilir. Bu konuda ayrıntılı bilgi sitemizin MTOK Nedir? menüsünde mevcuttur.
- Ek Puan hakkını kullanarak 4 yıllık eğitim veren Yüksekokullara başvurabilir:
· Ülkemizde Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarıyla Anadolu Öğretmen Lisesi, Spor Lisesi,ve İmam Hatip Lisesi mezunları adaylar ÖSYM'nin belirlediği 4 yıllık bir çok bölüme ek puan alarak yerleşir. Bu sayılı okul türlerinden mezun adayların ortaöğretimde aldıkları meslek eğitimi üniversitede ki ilgili bölümlere yerleşirken avantaj sağlar.
- ÖSYS (YGS-LYS) puanlarıyla her türlü iki yıllık ve dört yıllık bölümlere başvurabilir.
- Özel yetenek sınavlarına başvurabilir.
- Sınavsız Geçişle 2 yıllık bölüm bitiren adaylar istedikleri takdirde DGS´ye girerek, 4 yıllık bölüm mezunu olabilirler.
- Ek puan alınan yüksek okullar:
Bilgisayar Mühendisliği (M.T.O.K.) |
MF-4 |
Biyomedikal Mühendisliği (M.T.O.K.) |
MF-4 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (M.T.O.K.) |
MF-4 |
Enerji Sistemleri Mühendisliği (M.T.O.K.) |
MF-4 |
Makine Mühendisliği (M.T.O.K) |
MF-4 |
Mekatronik Mühendisliği (M.T.O.K.) |
MF-4 |
Uçak Elektrik-Elektronik (Yüksekokul) |
YGS-1 |
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının kısaltılmasıdır. Üniversite kılavuzunda bir bölümün yanında eğer M.T.O.K. yazıyorsa; bu, o bölüme yalnızca ilgili mesleki ve teknik liselerden mezun olan öğrencilerin yerleşebileceği anlamına gelir. M.T.O.K. uygulamasından önce LYS puan türüyle öğrenci alan özellikle mühendislik gibi bölümlerde meslek ve teknik lise öğrencilerinin girmesi bir hayli zordu. Meslek lisesi ve teknik liselerde okuyan öğrencilerin 9. sınıftan sonra daha çok meslek dersi alması bunun yanında LYS sınavının içeriğini oluşturan ders ve konuların büyük çoğunluğunu görmemesi, bu öğrencileri yarışta geride bırakıyordu. M.T.O.K. uygulamasıyla getirilen yenilik bu okullara sadece ilgili mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun öğrencilerin yerleşebilmesidir. Bu sayede teknoloji fakülteleri kurularak başta mühendislik bölümleri olmak üzere meslek ve teknik lise mezunu öğrencilere daha bir çok bölümün önü açılmıştır. M.T.O.K. bölümlerine o alana giriş hakkı olan mesleki teknik eğitim öğrencileri dışında başka mesleki teknik eğitim öğrencileri ve normal lise eğitimi almış öğrenciler (Düz, Anadolu, Fen, Sosyal Bilimler lisesi vb. ) seçim yapamazlar, tercih yapıp M.T.O.K. bölümlerini kazansalar bile bu bölümlerde okuyamazlar.